luni, 7 noiembrie 2011

Sinagrame

Dacă tot am văzut pe blogul lui Nicu o sinagramă, m-am gândit să vă prezint şi eu două astfel de probleme:

1. Post...în redacţie ( Sinagramă: 8 litere )

TRAINICĂ


2. Supusă ( Sinagramă: 6 litere )

ARAMĂ


O sinagramă se rezolvă astfel: extragem o literă din cuvântul prezentat, găsim un sinonim al cuvântului rezultat în urma acestei extrageri, iar la acest sinonim adăugăm litera extrasă iniţial. Deşi Nicu precizează faptul că aceste probleme se prezintă exclusiv literal, eu am publicat acum câţiva ani şi o sinagramă ilustrată, cu titlul "În frig" : în imagine era un TURC...prin extragerea literei C, rămâne cuvântul TUR...unul dintre sinonimele acestui cuvânt este RAITĂ...la care adăugam  litera extrasă, C...şi aflăm soluţia: RĂCITĂ.
Acum, mult succes!

6 comentarii:

  1. 1. tainică - secretă - secretar

    Pentru 2 mă mai gândesc! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. 2. rama - vasla -vasAla
    foarte fain si genul asta de probleme!...despre care nu stiam absolut nimic, recunosc:(
    poate ar fi bine sa faci un coltisor pt incepatori ( eu le zic fraieri :D ) ca mine, care nu stiu decat..cate-ceva-ce-si-ce :))
    ...zic si io, ca mie mi-au prins bine niste tutoriale :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Într-adevăr, SECRETAR şi VASALĂ sunt cele două soluţii. Felicitări, doamnelor... :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, Pompilia, mă gândesc şi eu să scriu o pagină cu tutoriale, ceva gen INIŢIERE ÎN ENIGMISTICĂ...Trebuie doar să-mi fac curaj şi să încep...sper să se întample cât mai curând acest lucru...:)

    RăspundețiȘtergere
  5. SINAGRÁMĂ - problemă enigmistică constând în prezentarea unui cuvânt din care trebuie să se extragă o literă, ce urmează să fie adăugată la începutul sau sfârștiul unui sinonim al cuvântului nou format, obținându-se un cuvânt nou.

    Conform definitiei, problemele prezentate de tine, nu sunt chiar in regula...
    No offence, Dane!

    RăspundețiȘtergere
  6. Claudiu,într-adevăr,atunci când Ion V. Marinescu a prezentat acest nou gen enigmistic - în numărul 150 din 1963 al revistei Rebus - regula de compunere era cea menţionată in definiţia dată de tine. Cu timpul însă, fondul de cuvinte "pretabil" la compunerea sinagramelor s-a subţiat considerabil, astfel încât redacţia revistei a acceptat şi probleme în care litera-joker era inserată în interiorul cuvintelor... Asta a însemnat o dezvoltare a regulilor şi o revitalizare a genului.
    Uite, exemplul dat de mine, cel cu TURC. Am trimis redacţiei şi o variantă "canonică" : TURC-C=TUR, TUR=RAITĂ, RAITĂ+C=CRĂIŢĂ ( Crăiţa este planta aceea pe care o ştim cu toţii ). Ei bine, mi s-a publicat doar forma TURC-RĂCITĂ...şi asta pentru că varianta TURC-CRĂIŢA apăruse deja, fiind publicată de altcineva, cu mult înaintea mea...
    Am spus deja în altă parte...pentru a evita dispariţia unor genuri enigmistice şi pentru a nu relua ceea ce s-a publicat deja, ar trebui să încercăm şi noi extinderea anumitor reguli, dezvoltarea lor...păstrând însă ideea de bază.

    RăspundețiȘtergere